15 mars 2011

THE HIGH SCHOOL CONSPIRACY

Denna film från år 2008, som dessutom lyckats undvika att dra till sig mitt intresse ända fram tills nu, utspelas som titeln antyder i en High School-miljö. Handlingen kretsar kring en andraårskursare som hoppas på att bli en ny framtida Bob Woodward eller Carl Bernstein, självklart skriver han för skolans tidning också, och som spelas av Reece Daniel Thompson. Plötsligt blir proven som avgör sistaårselevernas framtid stulna från rektorns kassaskåp men vem är den skyldige? Det blir givetvis den lite tafatte, late och hittills misslyckade skolreportern Bobby Funkes (Thompson) uppgift att nysta upp härvan med de stulna proven…

Det är vad filmen handlar om och jag ska villigt erkänna att jag var skeptisk till att en sådan story skulle kunna bära en film i 90 minuter och dessutom på ett bra, övertygande och trovärdigt sätt. Jag hade kort och gott väntat mig en riktig kalkon eller i bästa fall en halvtaskig ytlig tonårsrulle som går att kolla på i ett tillstånd av bakfylla när jag lät skivan glida in i dvd-spelaren. Tänk så fel som man kan ha ibland…

Filmen överraskar faktiskt stort, den är riktigt BRA! Storyn håller från början till slut, det är roligt, skrattframkallande, spännande och igenkännande att följa Bobby Funkes jakt på den skyldige. Den har alla de ingredienser som en sådan här film ska ha men utan alla duktiga skådisar som medverkar så hade det kvittat vilka ingredienser regissören än hade blandat ihop. Teamet bakom filmen har verkligen lyckats med castingen, varje skådis har, i mitt tycke, tilldelats den roll som de var menade för. Till och med Mischa Barton gör det bra som pluggets femme fatale…

Filmens stora behållning är dock dialogen. Den är nämligen nästan helt klockren och det är sannerligen inte ofta som den är det i sådana här filmer. Jag diggar verkligen dialogen, den är på vissa ställen hysteriskt rolig. Samtidigt som den är modern så kunde den lika gärna höra hemma i en stenhård deckare med Philip Marlowe från 40-talet, eller mera moderna men liknande tugg a la´ Mike Hammer. Nåväl, tack vare denna suveräna dialog, samt Willis och Thompsons insatser, filmen har rakt igenom så får den ett så högt betyg som en fyra. Min starka rekommendation till dig, oavsett ålder, blir alltså: Se den, du kommer med all säkerhet inte att bli besviken!

Regissör: Brett Simon Manus: Tim Calpin Skådespelare: Reece Daniel Thompson, Bruce Willis, Mischa Barton, Nick Blaemire, Gabrielle Brennan m.fl Längd: 1.28 År: 2008 Land: USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar