14 april 2011

BATTLE LOS ANGELES

Vem mer än jag ser fram emot att jorden ska bli attackerad av läskiga Aliens, på film alltså, vilket enligt mig händer alltför sällan så därför hade jag stora förväntningar spirandes inom mig när jag bänkade mig för att se på ”Battle Los Angeles”. På nätet har det skrivits spaltmeter om filmen på diverse forum ett bra tag nu och de flesta inläggen har höjt filmen till skyarna medan jag har nöjt mig med ett ”det ser lovande ut”, man måste ju faktiskt se filmen först innan man hyllar eller sågar den för ser man bara till alla trailers så skulle de allra flesta filmer få toppbetyg. Hur som helst så går filmen ut på att vi blir attackerade av en okänd utomjordisk men överlägsen fiende teknologiskt sett som vill åt våra naturtillgångar genom att utrota oss. Vi går naturligtvis till motattack med alla till buds stående medel vilket egentligen betyder USA:s elitförband, Marinkåren. Kan de rädda mänskligheten från att utplånas? Det är allt som filmen fokuserar på. 
Sedan ”Independence Day” och ”Världarnas krig” hade premiär har vi väntat på en ny renodlad utomjordisk invasion av jorden på vita duken och vad vi fick är alltså ”Battle Los Angeles”, en film som börjar i ett rasande tempo. Här är det inget snack om vilken kapacitet fienden har, det får vi reda på från första minuten i form av ett brinnande Los Angeles vilket är en syn i sig. Det ser grymt häftigt ut när staden blir totalt sönderbombad medan vi samtidigt tittar ut från helikoptern tillsammans med skitskraja elitsoldater på väg till striderna, mot en fiende som fortfarande är okänd för de allra flesta både till utseende och i militär styrka. Kort och gott så är vi fast redan från första minut, för du har en grymt bra film framför dig visuellt sett.

Storyn finns det inte mycket att säga om, den är så enkel som den bara kan bli och kan bäst beskrivas så här ungefär: Skjut som bara fan på allt som inte ser mänskligt ut! Filmen passar med andra ord för er som tappar tålamodet om någon karaktär snackar längre än två meningar i taget. Vad som inte är mänskligt är väldigt enkelt att se även på långt håll men när man äntligen får ta sig en titt i närbild i några sekunder på vad det är som har attackerat oss så blir man, i alla fall jag blev det, en aning besviken. Det finns varken något skrämmande eller nyskapande över denna films utomjordingar, tyvärr. Snacka om brist på fantasi och att lura publiken på konfettin. ”Alien” från 1979 är hundra gånger bättre i fråga om fantasi och specialeffektsmakeri så man kan ju tycka att de hade kunnat komma på någonting mera skrämmande än det vi får möta i filmen som för övrigt är mig övermäktigt att kunna beskriva.

Annars var det oväntat att se Aaron Eckhart i en sådan här roll som någon slags supersoldat, han är ju inte den första som man tänker på när man ska besätta en sådan här roll precis men han funkar faktiskt mer än väl och är bäst i filmen. Michelle Rodiquez däremot, det måste väl ändå finnas andra skådisar som kan spela stentuff kvinnlig elitsoldat eller kaxig biltjuv för så bra spelar hon inte den rollen att vi ska behöva se henne i alla filmer som kräver en sådan karaktär. Hon kan inte ens se tuff ut på ett trovärdigt sätt så för mig är det en smärre gåta att hon tilldelats alla sådana roller de senaste åren. Men trots minuspoäng för castingen till vissa roller så är ”Battle Los Angeles” en bra och fartfylld film om du gillar rå action från början till slut.
Regissör: Jonathan Liebesman Manus: Christopher Bertolini Skådespelare: Aaron Eckhart, Ramon Rodriquez, Cory Hardrict, Bridget Moynahan m.fl Längd: 1.46 År: 2011 Land: USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar